FLEXWERK BENCHMARK 2021
Werkgevers
Bekijk hieronder de resultaten uit het onderzoek onder werkgevers. Tipje van de sluier: ruim een kwart van de werkgevers voorziet de komende 3 jaar groei van flexibele schil.
Inzicht in flex-inzet
Meer weten over de methode en opzet van het werkgeversonderzoek? Bekijk het hier.
Kerncijfers flexibel werk
Hoe vaak maken werkgevers eigenlijk gebruik van flexkrachten? En waarom? Het eerste deel van het onderzoek geeft inzicht in dit soort waardevolle flexgegevens.
Hoe vaak zet je flexwerkers in?
In totaal huurt 67% van de werkgevers wel eens flexwerkers in. De precieze antwoorden waren als volgt:
Nooit
Enkele keren per jaar
Enkele keren per maand
Enkele keren per week
Continu
Weet ik niet
Wat voor type flexwerker huur je in?
Werkgevers huren voornamelijk zzp'ers en uitzendkrachten in. Op de vraag 'welk type flexwerker huurt jouw organisatie voornamelijk in?' konden meerdere werkgevers meerdere opties kiezen, daarom komen de antwoorden hieronder bij elkaar niet op 100% uit.
ZZP'ers
Uitzendkrachten
Flexkrachten met nulurencontracten
Gedetacheerden
Seizoensarbeiders
Payrollkrachten
Waarvoor huur je flexwerkers doorgaans in?
Piek, dal en structureel
Werkgevers huren flexwerkers voornamelijk in om piek- en dalmomenten op te vangen. Structurele taken worden - hoewel minder vaak - door een kwart van de werkgevers als reden genoemd.
Piek- en dalmomenten
Projectmatige taken
Ziektemomenten
Structurele taken
Zwangerschapsverlof
Seizoensgebonden werk
In welke mate heb je te maken met pieken en dalen in het werk?
Maar liefst 92% van de werkgevers heeft wel eens te maken met piek en dalmomenten in de hoeveelheid werk:
Vaak
Regelmatig
Af en toe
Nooit
Terugblik en verwachtingen
Ruim een kwart van de werkgevers ziet de flexschil de komende 3 jaar groeien
● Bij de meerderheid van de werkgevers had de coronacrisis geen effect op de flexibele schil – hoewel de flexibele schil tijdens de coronacrisis sterker is gekrompen dan de 3 jaar ervoor.
● Bij heavy users was het effect van de coronacrisis sterker aanwezig: 44% (t.o.v. 58% gemiddeld) van hen geeft aan dat de flexibele schil tijdens de coronacrisis gelijk bleef. Bij 29% van de belanghebbende werkgever kromp de flexibele schil tijdens de coronacrisis ten opzichte van 23% bij wie de flexibele schil juist groeide. Heavy users verwachten vaker dat de flexibele schil de komende 3 jaar zal groeien (42%).
Wat verwacht je voor de flexibele schil in jouw organisatie voor de komende 3 jaar?
Gaat groeien
Gaat krimpen
Blijft gelijk
Weet niet
Wat gebeurde er met de flexibele schil in jouw organisatie in de 3 jaar voor de coronacrisis?
Is gegroeid
Is gekrompen
Gelijk gebleven
Weet ik niet
Wat gebeurde er met je flexibele schil in de afgelopen anderhalf jaar, tijdens de coronacrisis?
Is gegroeid
Is gekrompen
Gelijk gebleven
Weet ik niet
De waarde van de flexibele schil
Flexwerk van (groot) belang
● Voor bijna de helft van de organisaties (48%) is de flexibele schil van (groot) belang voor de bedrijfsvoering.
● Nog eens een derde (31%) geeft aan dat de flexibele schil niet onbelangrijk is.
● Voor een minderheid van de werkgevers is de flexibele schil onbelangrijk voor de bedrijfsvoering (21%).
● Hoe groter de flexibele schil van een organisatie is, hoe belangrijk die voorde bedrijfsvoering van de organisatie is.
Meerdere werkgevers maakten in het onderzoek gebruik van de 'open antwoord'-mogelijkheden. Enkele quotes:
"Ik vind flexwerkers heel handig want ik heb zelf geen personeel in dienst."
"Vast personeel is niet te krijgen, daarom wijk ik uit naar flexkrachten."
"Het is fijn om in geval van nood flexkrachten te kunnen inzetten."
"Flexwerk is voor mij belangrijk omdat ik vaak tijdelijk specialistische kennis nodig heb. Die kan ik onmogelijk zelf in dienst nemen."
Hoe belangrijk is de flexibele schil voor de bedrijfsvoering van je organisatie?
Zeer onbelangrijk
Onbelangrijk
Niet belangrijk, niet onbelangrijk
Belangrijk
Zeer belangrijk
Drie groepen 'flex users'
Heavy or light?
Op basis van het belang van de flexibele schil voor de bedrijfsvoering onderscheiden we 3 groepen werkgevers: 'light users', 'medium users' en 'heavy users'.
Light users
Deze 21% procent van de werkgevers vindt de schil (zeer) onbelangrijk voor de bedrijfsvoering.
● Vaak kleinere organisaties met 2-49 medewerkers (89%).
● Algemeen directeur of directeur HRM is vaker betrokken bij het aannamebeleid van de organisatie.
● Organisaties hebben vaker nooit (17%) of slechts af en toe (56) te maken met pieken en dalen in de hoeveelheid werk.
● 68% van deze organisaties huurt nooit flexwerkers in.
● De flexibele schil vormt hier gemiddeld 8% van het medewerkersbestand.
Medium users
Deze 31% procent van de werkgevers vindt de schil niet (on)belangrijk.
● 55% van deze organisaties heeft 'af en toe' te maken met pieken en dalen in de hoeveelheid werk.
● De flexibele schil vormt hier gemiddeld 18% van het medewerkersbestand.
● Organisaties die vaker enkele per jaar (33%) of per maand (23%) flexwerkers inhuren.
Heavy users
Deze 31% procent van de werkgevers vindt de schil niet (on)belangrijk.
a● Vaker grote organisaties met 500 medewerkers of meer (23%).
● Hebben regelmatig (43%) of vaak (17%) te maken met pieken en dalen in de hoeveelheid werk.
● De flexibele schil vormt hier gemiddeld 34% van het medewerkersbestand.
● Huren vaker dan gemiddeld flexwerkers in: enkele keren per week (17%) of continu (26%).
● 32% huurt flexwerkers in voor structurele taken.
De strategische waarde van de flexschil
Flex vaker niet dan wel in strategie
● Bij meer dan de helft van de organisaties (56%) maakt de flexibele schil geen onderdeel uit van de strategische personeelsplanning, echter, 16% van hen vindt dat dat wel zou moeten.
● Bij het merendeel van heavy users is de flexibele schil onderdeel van de strategische personeelsplanning (67%) – dit geeft wel aan dat lang niet alle organisaties voor wie de flexibele schil van belang is dit onderwerp ook strategisch benaderen.
● Andersom geldt dat 89% van de light users de flexibele schil geen onderdeel van de strategische personeelsplanning maken (en dat ook niet nodig vinden).
Is de flexibele schil een vast onderdeel van de strategische personeelsplanning in jouw organisatie?
Ja
Nee, maar dat zou wel moeten
Nee en dat is ook niet nodig
Weet ik niet
Vijf stellingen over de waarde van flexwerk
Flexibel werk heeft meerwaarde
● De meerwaarde van flexibel werk is het grootst voor heavy users. In deze organisaties zijn flexwerkers:
- Vaker onmisbaar voor een gezonde bedrijfsvoering (69% vs. 15%)
- Vaker nodig om te kunnen groeien (60% vs. 9%)
- Vaker nodig om de markt bij te benen (59% vs. 9%)
- Vaker nodig om te kosten te besparen (36% vs. 4%)
● Voor het grootste deel van de werkgevers is kostenbesparing geen driver van flexibel werk binnen de organisatie.
● De inzet van flexibel werk wordt door bijna de helft van de organisaties die weleens flexwerkers inhuurt gezien als noodoplossing.Bij meer dan de helft van de organisaties (56%) maakt de flexibele schil geen onderdeel uit van de strategische personeelsplanning, echter, 16% van hen vindt dat dat wel zou moeten.
Stelling 1: Voor onze organisatie is de inzet van flexwerkers meestal een noodoplossing.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Niet van toepassing
Stelling 2: Voor onze organisatie zijn flexwerkers onmisbaar voor een gezonde bedrijfsvoering.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Niet van toepassing
Stelling 3: onze organisatie heeft flexwerkers nodig om te kunnen groeien.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Niet van toepassing
Stelling 4: Onze organisatie heeft flexwerkers nodig om de markt bij te benen.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Niet van toepassing
Stelling 5: Onze organisatie heeft flexwerkers nodig om kosten te besparen.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Niet van toepassing
Flexwerk: de voordelen
Flexibiliteit grootste pluspunt
● Werkgevers zien het opvangen van pieken in de hoeveelheid werk en het inbouwen van flexibiliteit (in het algemeen) in de organisatie als belangrijkste voordelen van flexibel werk.
● Een klein deel van de werkgevers gebruikt flexibel werk als wervingstool: 17% van de werkgevers gebruikt flexibel werk om nieuw talent voor de organisatie te winnen en 16% om een werknemer te leren kennen.
● Kostenbesparing en het verlichten van personeelsadministratie worden doorgaans niet als voordelen van flexibel werk gezien.
● Het gros van werkgevers ziet voordelen aan flexibel werk - op een kleinere groep (15%) na.
● De heavy users zien een aantal voordelen vaker dan de light users.
Quote van een werkgever: "Wij werken bewust exclusief met ZZP’ers, omdat de specialistische kennis en innovatieve daadkracht simpelweg niet rendabel op te bouwen is met vaste medewerkers.”
Wat zijn de belangrijkste voordelen van flexibel werk voor jouw organisatie?
Hieronder zie je hoeveel procent van de werkgevers voor de verschillende voordelen koos.
Pieken in de hoeveelheid werk opvangen / gaten opvullen.
Flexibiliteit in de organisatie inbouwen.
Specialistische kennis inhuren.
Het werk van een medewerker bij langdurige ziekte opvangen.
Het risico van personeelskosten verminderen.
Nieuw talent voor de organisatie winnen.
Het werk van een medewerker bij zwangerschapsverlof opvangen.
Een professional leren kennen alvorens hem/haar een contract voor een vaste functie aan te bieden.
Organisatiegroei realiseren.
Kosten besparen.
De personeelsadministratie verminderen.
Niet van toepassing.
Flexwerk: de nadelen
Minpunt: beschikbaarheid goede mensen
● Vier nadelen springen eruit voor de werkgevers (zie de tabellen hieronder), beschikbaarheid en betrokkenheid vormen de top 2.
● De heavy users zien de beschikbaarheid van goede mensen (42%) en het veranderende overheidsbeleid (18%) vaker als nadelen van flexibel werk.
● Light users zien het gebrek aan kennisborging (32%) vaker als keerzijde van flexibel werk en hebben juist minder last van veranderend overheidsbeleid (3%).
● Een kleine groep (11%) ziet helemaal geen nadelen aan flexibel werk.
Quote van een werkgever: “Stop met flexwerk, flexibele contracten en tijdelijke contracten. Het maakt meer kapot dan je lief is.”
Wat zijn de belangrijkste nadelen van flexibel werk voor jouw organisatie?
Hieronder zie je hoeveel procent van de werkgevers voor de verschillende nadelen koos.
Goede mensen zijn niet altijd beschikbaar wanneer je ze nodig hebt.
Minder betrokkenheid bij de organisatie.
Steeds nieuwe mensen inwerken.
Hoge kosten.
De kwaliteit van de flexwerkers is niet altijd even hoog.
Geen of minder kennisborging.
Minder stabiliteit in de organisatie.
Veranderend overheidsbeleid met betrekking tot flexibel werk.
Meer focus op prijs dan op kwaliteit.
Ik zie geen nadelen aan flexibel werk.
Betrekken werkgevers flexwerkers bij de organisatie?
Het gros van de werkgevers doet moeite
● Werkgevers betrekken flexwerkers door bepaalde extra’s aan ze aan te bieden, die ze ook aan vaste medewerkers bieden. Het gros van de werkgevers nodigt flexwerkers, evenals hun vaste medewerkers, uit voor bedrijfsfeesten, bedrijfsuitjes en sturen hen een kerstpakket toe.
● Andere secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals opleidingsbudget en bonussen, zijn vaker alleen voor vaste medewerkers beschikbaar.
● De heavy users bieden alle aspecten – met uitzondering van opleidingsbudget - vaker aan zowel vaste als flexibele medewerkers aan.
Quote van een werkgever: "Naast de moeite die wij doen om uitzendkrachten te begeleiden zou het goed zijn als de uitzendbureaus (als werkgever) meer zouden doen aan bijvoorbeeld training of coaching. Wij hebben dit door de jaren heen nog zelden gezien.”
Aan wie biedt jouw organisatie de volgende zaken aan?
Opleidingsbudget
Alleen vaste medewerkers.
Alleen flexibele medewerkers.
Vaste én flexibele medewerkers.
Weet niet / niet van toepassing
Bonussen
Alleen vast
Alleen flex
Vast én flex
Toegang tot trainingen
Alleen vaste medewerkers.
Alleen flexibele medewerkers.
Vaste én flexibele medewerkers.
Weet niet / niet van toepassing
Kerstpakketten
Alleen vast
Alleen flex
Vast én flex
Uitnodiging voor medewerkersonderzoek
Alleen vaste medewerkers.
Alleen flexibele medewerkers.
Vaste én flexibele medewerkers.
Weet niet / niet van toepassing
Uitnodiging bedrijfsfeesten
Alleen vast
Alleen flex
Vast én flex
Uitnodiging voor bedrijfsuitjes (bijv. een skitrip of teamdag)
Alleen vaste medewerkers.
Alleen flexibele medewerkers.
Vaste én flexibele medewerkers.
Weet niet / niet van toepassing
Werkgevers reageren op drie stellingen over flexkrachten
Stelling 1: Als organisatie zijn wij medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van onze flexkrachten.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Niet van toepassing
Stelling 2: Flexkrachten ontwikkelen zich doorgaans meer dan de gemiddelde vaste medewerker.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Niet van toepassing
Stelling 3: Flexwerkers hebben doorgaans meer carrièrekansen dan de gemiddelde vaste medewerker.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Niet van toepassing
Acht aspecten: welk effect heeft flexbeleid op organisaties?
Werkgevers zien doorgaans geen negatieve flexwerkgevolgen op de organisatie
● Werkgevers zien eerder positieve dan negatieve effecten van hun flexbeleid op de organisatie.
● Werkgevers zien met name positieve effecten van hun flexbeleid op de productiviteit en innovatie binnen de organisatie.
● Personeelskosten worden het vaakst negatief beïnvloed door het flexbeleid in organisaties.
1 - Effect op de productiviteit binnen de organisatie.
Positief effect
Negatief effect
Geen effect
Weet ik niet
2 - Effect op de innovatie van producten en/of diensten.
Positief effect
Negatief effect
Geen effect
Weet ik niet
3 - Effect op de werkbeleving van medewerkers.
Positief effect
Negatief effect
Geen effect
Weet ik niet
4 - Effect op kennisdeling.
Positief effect
Negatief effect
Geen effect
5 - Effect op de betrokkenheid van medewerkers.
Positief effect
Negatief effect
Geen effect
Weet ik niet
6 - Effect op kennisborging.
Positief effect
Negatief effect
Geen effect
7 - Effect op de loyaliteit van medewerkers.
Positief effect
Negatief effect
Geen effect
Weet ik niet
8 - Effect op personeelskosten.
Positief effect
Negatief effect
Geen effect
Staan flexwerkers op gelijke voet met vaste medewerkers?
Hieronder reageren werkgevers op zes stellingen.
Goed werkgeverschap
Het leeuwendeel van de werkgevers vindt het belangrijk om een goede werkgever te zijn voor flexwerkers.
Ze ontvangen flexwerkers met open armen en laten waardering zien voor het werk dat flexwerkers doen.
Quote van een werkgever:
"In mijn ogen is personeel de kracht van je zaak, óók de flexibele krachten."
1 - Ik vind het even belangrijk om een goede werkgever te zijn voor vaste medewerkers als voor flexwerkers.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
2 - We doen ons best om flexwerkers met open armen te ontvangen bij een klus.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
3 - We zijn meestal tevreden met de inzet van onze flexwerkers.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
4 - We laten voldoende blijken dat we het werk van onze flexwerkers waarderen.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
5 - We steken voldoende tijd in het inwerken van flexwerkers.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
6 - In onze organisatie hebben we een gezonde verhouding tussen vaste en flexibele medewerkers.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
Praktijk: toch verschil tussen vast en flex
Minder gelijkwaardig dan gedacht
● Hoewel een meerderheid van de werkgevers aangeeft dat flexwerkers en vaste medewerkers als gelijkwaardig worden gezien, is dat nog niet in alle organisaties het geval. ● Minder dan de helft van de werkgevers vindt het even lastig om afscheid te nemen van een flexibele medewerker als van een vaste medewerker. ● Minder dan de helft van de werkgevers zegt volmondig ‘ja’ op de vraag of uitzendbureaus / detacheerders goede werkgevers zijn voor hun personeel.
Quote van een werkgever: "Het is soms moeilijk om de flexwerkers te ondersteunen, omdat dat vaak ten koste gaat van de normale werkzaamheden, maar we doe ons best!”
Werkgevers reageren op vijf stellingen over de gelijkwaardigheid van medewerkers
Stelling 1: In onze organisatie worden flexwerkers en vaste medewerkers als gelijkwaardig gezien.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
Stelling 2: We hebben flexwerkers even hard nodig als vaste medewerkers.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
Stelling 3: Het komt regelmatig voor dat we een vast contract aanbieden aan iemand die vaker als flexkracht bij ons heeft gewerkt.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
Stelling 4: Ik weet zeker dat de uitzendbureaus / detacheerders waarmee wij werken goede werkgevers zijn voor hun personeel.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
Stelling 5: Het is net zo lastig om afscheid te nemen van een flexibele medewerkers als van een vaste medewerker.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
WAB matig bekend bij werkgevers
WAB-neutraal
De WAB (Wet arbeidsmarkt in balans) is ingevoerd op 1 januari 2020.
● Ruim driekwart van de werkgevers weet niet precies wat de WAB inhoudt of is er helemaal niet mee bekend.
● De houding van werkgevers ten aanzien van de WAB is dan ook overwegend neutraal. Men is eerder positief dan negatief.
● Werkgevers die precies weten wat de WAB inhoudt, hebben er vaker een negatieve houding over (16%).
● Heavy users zijn beter op de hoogte: 25% weet precies wat de WAB inhoudt en heeft een uitgesproken mening over de WAB, zowel positief (39%) als negatief (13%).
Hoe bekend ben je met de WAB?
Ik weet precies wat de WAB inhoudt
Ik heb van de WAB gehoord, maar weet niet precies wat het inhoudt
Ik ben niet bekend met de WAB
Wat is je houding ten aanzien van de WAB?
Zeer negatief
Negatief
Neutraal
Positief
Zeer positief
Maakt jouw organisatie door deze regeling meer, minder of evenveel gebruik van flexwerkers?
Minder
Meer
Ongeveer evenveel
Weet ik niet
Werkgevers verdeeld over overheidsbemoeienis
Overheid te bemoeizuchtig
● Ongeveer een derde van de werkgevers vindt dat de overheid zich – over de gehele linie - te veel bemoeit met flexibel werk in organisaties.
● Dit geldt met name voor de heavy users - ze zijn het vaker eens met alle stellingen.
Quote van een werkgever: "Flexibel werk is nódig in de horeca, en het wordt ons steeds moeilijker gemaakt.”
Vijf stellingen over de rol van de overheid
Bekijk hieronder in hoeverre werkgevers het eens zijn met de stellingen.
Stelling 1: De overheid bemoeit zich teveel met hoe organisaties omgaan met flexibel werk.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
* Van de heavy users is 46% het (zeer) eens.
Stelling 2: Het overheidsbeleid rondom flexibel werk maakt het inhuren van flexwerkers steeds onaantrekkelijker.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
* Van de heavy users is 40% het (zeer) eens.
Stelling 3: De overheid doet genoeg om misbruik van flexwerk tegen te gaan.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
* Van de heavy users is 41% het (zeer) eens.
Stelling 4: Het overheidsbeleid rondom flexibel werk bemoeilijkt een gezonde bedrijfsvoering.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
* Van de heavy users is 42% het (zeer) eens.
Stelling 5: Het is net zo lastig om afscheid te nemen van een flexibele medewerkers als van een vaste medewerker.
Eens
Oneens
Niet eens, niet oneens
Weet ik niet
* Van de heavy users is 41% het (zeer) eens.
Verder in dit rapport:
Achtergrond en conclusies
Een samenvatting van de resultaten en meer over de aanleiding en achtergrond van het onderzoek.
Flexkrachten
Er zijn 'bewuste' flexkrachten en 'gedwongen' flexkrachten. Beide groepen hebben hun eigen wensen.
Intermediairs
Volgens intermediairs bemoeit de overheid zich op een verkeerde manier met de flexbranche.